Jak lépe informovat o Brně? - Dáme na vás - Městské ankety

Jak lépe informovat o Brně?

Ukončená
Sdílet

Anketa Jak lépe informovat o Brně? byla realizována od 22. října do 1. prosince 2024 a jejím cílem bylo zjistit, jak Brňané a lidé, kteří v Brně sice nebydlí, ale dojíždějí sem za studiem či prací, vnímají informovanost o dění ve městě.

Sběr dat probíhal online i pomocí papírových dotazníků a celkově bylo získáno 871 odpovědí, přičemž do online ankety se zapojilo 507 osob (2 téměř prázdné online dotazníky byly vyřazeny). Fyzicky na vybraných pracovištích magistrátu a brněnských příspěvkových organizací bylo sesbíráno 364 dotazníků. Online verze dotazníku byla obsáhlejší, což vysvětluje rozdíly v počtu odpovědí u některých otázek.

Anketa byla anonymní a zapojilo se do ní více žen než mužů (56 % a 42 % mužů). Z hlediska věku se zapojili zejména mladší respondenti do 45 let (67 %), lidé s vysokoškolským vzděláním (56 %) a žijící přímo v Brně (86,8 %).

Klíčová zjištění:

  • Zájem o informovanost o dění v Brně: Většina respondentů (53,3 %) považuje informovanost o dění ve městě za velmi důležitou, dalších 34,3 % za spíše důležitou. Jen 3,5 % ji považuje za nedůležitou (spíše a zcela).
  • Spokojenost s informovaností o dění v Brně: 9,9 % respondentů je velmi spokojených, 47,9 % je spíše spokojeno, ale 26,2 % je spíše či velmi nespokojeno. Nejvíce kriticky lidé hodnotí spokojenost s informovaností o bydlení a sociální péči. Naopak nejspokojenější z hlediska dostatku informací jsou lidé v oblasti dopravy a kultury a volného času.
  • Kanály informovanosti: Hlavními zdroji informací jsou lidé v okolí (přátelé, rodina, známí), sociální sítě a zpravodajství na Internetu. Nejméně využívanými zdroji informací jsou nepřekvapivě úřední desky a placené tištěné noviny a časopisy.
  • Témata s největším zájmem: Největší pozornost vzbuzuje doprava (má o ni zájem 90,6 % respondentů), krizové situace (87,8 %), rozvoj Brna (86,2 %) a kultura (82,9 %). Nejmenší zájem je o sport (47,2 %) a sociální oblast (49,1 %).
  • Digitální komunikace: 96,6 % respondentů používá pravidelně internet a 87,8 % využívá sociální sítě, přičemž Facebook (74,3 %), YouTube (58,8 %) a Instagram (55,6 %) jsou nejpoužívanější platformy. Síť X(bývalý Twitter) využívá 19,2 % respondentů a TikTok 9,2 %.
  • Přímý kontakt s magistrátem: 78,3 % respondentů v posledních dvou letech řešilo něco s magistrátem, především doklady a poplatky. Nejčastějšími agendami byly občanské průkazy (50,4 %), poplatky za odpady (45,6 %), pasy (34,9 %) a řidičské průkazy (30,9 %). 55,4 % bylo se službami spíše spokojeno, 35 % dokonce velmi spokojeno.

Hlavní doporučení:

  • Jak zlepšit informovanost? Informovanost o dění v Brně lze rozšířit skrze elektronicky zasílané newslettery (34 % respondentů o ně má zájem), dále lépe strukturovat informace na webových stránkách města a lépe pracovat se sociálními médii. Anketa také potvrdila potenciál sdílení informací prostřednictvím podcastů (39 % respondentů uvedlo, že podcasty poslouchají alespoň jednou měsíčně či častěji. 31 % je pak poslouchá příležitostně).
  • Co zlepšit na úřadu? 65 % respondentů by uvítalo možnost vyřešit všechny potřebné věci na magistrátu online. Platit za služby hned u přepážek si přeje 39 % respondentů. Zlepšit označení budov a orientace v nich si přeje 37 % dotázaných.
  • O čem zlepšit informovanost? Největší nedostatek informací respondenti vnímají v tématech zdravotnictví (37,7 % se cítí nedostatečně informováno), bydlení (55,6 % chce více informací o obecním bydlení) a zapojování veřejnosti (41 % nemá dostatek informací o možnostech participace).
  • Jak na krizovou komunikaci? 83 % respondentů preferuje SMS varování v krizových situacích. Dalším kanálem je pak pro 41 % respondentů hlášení přes pouliční elektronické sirény anebo přes aplikaci v chytrém telefonu (27 %). Jen 12  % by volilo sociální sítě jako preferovaný informační kanál.

Zjištěné poznatky budou využity k vylepšení Komunikační strategie města Brna, přičemž klíčovým cílem je zvyšovat dostupnost a efektivitu informací pro veřejnost. Výsledky naznačují, že digitalizace služeb, cílená komunikace a zlepšení přístupu k informacím mohou významně přispět ke spokojenosti občanů i efektivitě fungování města.

Všem respondentkám a respondentům děkujeme za účast!
Kancelář marketingu a cestovního ruchu Magistrátu města Brna


Vyhodnocení ankety

2025 © Statutární město Brno
Všechna práva vyhrazena - použití obsahu nebo jeho částí je možné pouze se souhlasem Magistrátu města Brna.