V březnu roku 2024 spustil Magistrát města Brna anketu zaměřenou na cyklodopravu. Anketa, organizovaná Odborem dopravy a Odborem participace, se zaměřila na názory obyvatel Brna ohledně podmínek pro jízdu na kole ve městě. Do ankety se zapojilo celkem 3 114 respondentů a respondentek, kterým velmi děkujeme. Výsledky ankety budou sloužit jako jeden z podkladů pro novou městskou cyklostrategii, která má za cíl zajistit v Brně bezpečnější a komfortnější cyklodopravu.
Hlavními tématy ankety bylo mj. zhodnocení významu jednotlivých prvků cykloinfrastruktury, identifikace bezpečných a naopak problémových míst, bezpečnost při jízdě na kole, konflikty a incidenty, dopravní přestupky cyklistů, bariéry jízdy na kole či názory na sdílená kola a podněty k parkování kol.
Z výsledků vybíráme několik klíčových zjištění: požadavky respondentů a respondentek jsou například lepší návaznost cyklotras, bezpečné podjezdy pod hlavními komunikacemi a zvýšení počtu bezpečných cyklopruhů a cyklotras, ideálně oddělených od automobilové dopravy. Problémová místa zahrnují zejména ulice s frekventovaným provozem, špatným povrchem a podélně parkujícími auty. Jako hlavní bariéry pro cyklistiku respondenti označili nedostatečnou cykloinfrastrukturu, hustý provoz a nevhodně parkující auta. Fyzická náročnost terénu byla naopak vnímána jako nevýznamná. Výsledky ukazují i na potřebu osvěty a zvýšení vzájemné tolerance mezi cyklisty a motoristy.
Výsledky ankety také napověděly, že respondenti podporují sdílená kola a chtějí více bezpečných míst pro uschování vlastních kol, zejména v centru města a u veřejných institucí.
Z výsledků ankety vznikla detailní „story mapa“. V ní si každý může prohlédnout podrobné výsledky jednotlivých pocitových map (a podívat se, kde se lidé cítí na kole ohroženi, kde se naopak cítí bezpečně, případně kde by chtěli další cyklostojany) anebo si projít výstupy z jednotlivých otázek včetně nejilustrativnějších konkrétních citací respondentů. Pokud se chcete s výsledky seznámit ve stručnější podobě, podívejte se na tento článek.